ΕΟΠΥΥ: Χρυσοπληρώνουν μαγνητικές και αξονικές οι ασφαλισμένοι λόγω πλαφόν-«Γολγοθάς» η εύρεση «ελεύθερου» διαγνωστικού κέντρου

Προτού συμπληρωθεί ένας μήνας από την απόφαση της διοίκησης του ΕΟΠΥΥ (σ.σ. η οποία τέθηκε σε ισχύ μια εβδομάδα πριν από τις εκλογές) να ορίσει πλαφόν σε απεικονιστικές εξετάσεις και άρχισαν ήδη να γίνονται ορατά τα προβλήματα: από τη μια η ταλαιπωρία των ασθενών που επιδίδονται σε αγώνα δρόμου για να βρουν διαγνωστικό κέντρο που δεν έχει συμπληρώσει το πλαφόν και από την άλλη η οικονομική επιβάρυνσή τους καθώς αδυνατώντας να βρουν «θέση» εξέτασης σε κάποιο διαγνωστικό κέντρο αναγκάζονται να πληρώσουν όλο το ποσό της μαγνητικής ή της αξονικής!

«Πολλά, μεγάλα και σοβαρά προβλήματα, που θέτουν σε άμεσο κίνδυνο την υγεία χιλιάδων ασφαλισμένων και κυρίως συνταξιούχων, έχει προκαλέσει η απόφαση της Διοίκησης του ΕΟΠΥΥ για ορισμένο αριθμό αξονικών και μαγνητικών εξετάσεων που θα πραγματοποιεί μηνιαίως κάθε Διαγνωστικό Κέντρο. Μετά την απόφαση αυτή, τα Διαγνωστικά Κέντρα επικαλούνται ότι συμπλήρωσαν το πλαφόν, άγνωστο πότε, και απαιτούν πληρωμή της εξέτασης. Έτσι, οι ταλαίπωροι συνταξιούχοι ασφαλισμένοι, βρίσκοντας την άρνηση στο πρώτο, αναζητούν το δεύτερο και όσοι τη δύναμη και τρίτο και στο τέλος απελπισμένοι και απογοητευμένοι αναγκάζονται να πληρώσουν από την πετσοκομμένη τους σύνταξη, αφού για την εκτέλεση της εξέτασης σε δημόσιο Νοσοκομείο απαιτείται αναμονή 2-3 μηνών τουλάχιστον», επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πολιτικών Συνταξιούχων και προσθέτει: «Τις δίκαιες διαμαρτυρίες και την αγανάκτησή τους για τη μεγάλη αυτή ταλαιπωρία, αλλά και την ταυτόχρονη μείωση των συντάξεών τους, μεταφέρουν δια της Ομοσπονδίας των, στον νέο Υπουργό Υγείας, ελπίζοντας ότι θα δείξει ζωηρό και άμεσο ενδιαφέρον, αφού αφορά το σπουδαιότερο αγαθό, την ΥΓΕΙΑ».

Η απόφαση 553 του ΕΟΠΥΥ
Σύμφωνα με την απόφαση 553 του ΕΟΠΥΥ η οποία τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιουλίου, μόλις λίγες μέρες πριν τις βουλευτικές εκλογές της 7ης Ιουλίου, οι ασφαλισμένοι του ΕΟΠΥΥ είναι αναγκασμένοι να διανύσουν μια δύσκολη διαδρομή προκειμένου να υποβληθούν σε αξονική ή μαγνητική τομογραφία ή μαστογραφία, καθώς η συγκεκριμένη απόφαση του ΔΣ του Οργανισμού θέτει όριο (πλαφόν) αποζημιούμενων εξετάσεων ανά μηχάνημα (αξονικός τομογράφος, μαγνητικός τομογράφος, μαστογράφος) στον ιδιωτικό τομέα. Δηλαδή στα κέντρα που διαθέτουν τα συγκεκριμένα μηχανήματα, ο ΕΟΠΥΥ αφενός θεσπίζει μηνιαίο όριο εξετάσεων που θα αποζημιώνει ανά μηχάνημα, αφετέρου μειώνει την τιμή αποζημίωσης για την εκάστοτε απεικονιστική εξέταση!

Άμεσος είναι ήδη ο αντίκτυπος στους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ οι οποίοι δυσκολεύονταν να κλείσουν άμεσα ραντεβού για αξονική ή μαγνητική ή μαστογραφία, ακόμη και όταν δεν υπήρχε πλαφόν. Ακόμη πιο δύσκολη είναι η προσπάθειά τους να βρουν διαθέσιμο μηχάνημα τώρα που τα διαγνωστικά κέντρα διενεργούν πλέον συγκεκριμένο αριθμό εξετάσεων τον μήνα. Συνεπώς, αν έχει συμπληρωθεί το όριο των εξετάσεων για τον μήνα στο κέντρο στο οποίο απευθύνονται, δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν την εξέταση, και αναζητούν άλλο «ελεύθερο» κέντρο, στο οποίο, δηλαδή, δεν έχει συμπληρωθεί το πλαφόν για το μηχάνημα.

Μετά τη συμπλήρωση του ορίου, το ιδιωτικό διαγνωστικό κέντρο μπορεί να συνεχίσει να διενεργεί απεικονιστικές εξετάσεις αλλά αυτές δεν αποζημιώνονται. Εκτός πλαφόν όλα τα μηχανήματα – μαγνητικοί τομογράφοι, αξονικοί τομογράφοι, μαστογράφοι- είναι διαθέσιμα, εφόσον η πληρωμή της εξέτασης γίνεται με ιδιωτική δαπάνη των ασφαλισμένων!

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας (ΕΕΑΕ) που επικαλείται η απόφαση του ΕΟΠΥΥ, στην Ελλάδα υπάρχουν 20 μαγνητικοί τομογράφοι 0,5 Τesla (T), 45 μαγνητικοί τομογράφοι 0,6 έως 1,4 Τ, 218 μαγνητικοί τομογράφοι 1,5 έως 2,9 Τ και 14 μηχανήματα 3 Τ και άνω.

Η απόφαση του ΕΟΠΥΥ ορίζει τα εξής:

– εξετάσεις που γίνονται σε μηχανήματα έως και 0,5Τ αποζημιώνονται με 95 ευρώ (από 110,7 ευρώ που είναι σήμερα) και υπάρχει πλαφόν 400 εξετάσεων τον μήνα.

– οι μαγνητικές τομογραφίες σε μηχάνημα από 0,6 έως 1,4 Τ θα αποζημιώνονται με 110 ευρώ (από 135,3) αλλά με πλαφόν 450 εξετάσεις τον μήνα.

– για τους μαγνητικούς τομογράφους άνω των 1,5 Τ το πλαφόν των εξετάσεων είναι 500 τον μήνα και η αποζημίωση είναι 135 ευρώ από 147,6.

– τα μηχανήματα 3Τ και πάνω η προτεινόμενη τιμή αποζημίωσης είναι 145 ευρώ έναντι 147,6 ευρώ που αποζημιώνονται σήμερα και με όριο πάλι τις 500 εξετάσεις τον μήνα.

– στις αξονικές τομογραφίες θα ισχύσει επίσης μείωση στις τιμές αποζημίωσης κατά 5 ευρώ από αυτήν που δίδεται σήμερα (η εξέταση των 40 ευρώ θα αποζημιώνεται με 35 ευρώ στα διαγνωστικά, εκείνη των 45 με 40, των 50 με 45 κοκ). Το μηνιαίο πλαφόν στις αξονικές τομογραφίες ξεκινά από τις 600 για μηχάνημα έως 2 τομών και αυξάνεται κλιμακωτά στις 1.000 για αξονικό τομογράφο από 128 τομές.

– τέλος, στις μαστογραφίες ισχύει όριο 600 εξετάσεων τον μήνα εάν πρόκειται για αναλογικό μαστογράφο και 1.000 εάν πρόκειται για ψηφιακό.

Διαμαρτυρία από τους καρκινοπαθείς
Το πρόβλημα είχε από την πρώτη στιγμή αναδείξει η Ελληνική Ομοσπονδία Καρκίνου (ΕΛΛΟΚ) που χαρακτήρισε «απαράδεκτη την απόφαση που θέτει μηνιαίο πλαφόν στις απεικονιστικές εξετάσεις ασφαλισμένων που γίνονται σε ιδιωτικά διαγνωστικά». Είχε προβλέψει την ταλαιπωρία των ασθενών και με ανακοίνωσή της ζητούσε την άμεση ανάκληση της απόφασης του ΕΟΠΥΥ.

«Είναι απαράδεκτο η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ να χρησιμοποιεί και να εκθέτει με τόση ευκολία πολίτες και ασθενείς σε νέες διαδικασίες ταλαιπωρίας, απρόβλεπτους κινδύνους, αλλά και μια επιπλέον οικονομική επιβάρυνση» ανέφερε στην ανακοίνωσή της η ΕΛΛΟΚ και καλούσε τη διοίκηση του ΕΟΠΥΥ «να προβεί σε όλες εκείνες τις απαραίτητες ενέργειες, οι οποίες θα εξασφαλίσουν την ορθή χρήση των υπηρεσιών υγείας σε συνδυασμό με την ικανοποίηση των αναγκών των πολιτών».

Μάλιστα, η Ομοσπονδία υπογράμμιζε πως ο νέος κύκλος ταλαιπωρίας για τους ογκολογικούς ασθενείς ανοίγει πριν καν κλείσει εκείνος που αφορά την απόκτηση των θεραπειών τους από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, όπου οι πολύωρες αναμονές είναι ο κανόνας.

«Η Ελληνική Ομοσπονδία Καρκίνου, δεν έχει κανένα λόγο να αμφισβητήσει την ύπαρξη ανάγκης για τη δημιουργία ενός πλαισίου εξορθολογισμού στο τομέα των απεικονιστικών εξετάσεων, το οποίο θα καταπολεμά την προκλητή ζήτηση και θα διαμορφώνει κανόνες για την λειτουργία του συνεργαζόμενου με το δημόσιο σύστημα υγείας ιδιωτικού τομέα παροχής υπηρεσιών ΠΦΥ» διευκρίνιζε στην ανακοίνωσή της η ΕΛΛΟΚ. Ωστόσο υπογράμμιζε ότι εάν ο ΕΟΠΥΥ και το υπουργείο Υγείας επιθυμούσαν πραγματικά να καταπολεμήσουν την προκλητή ζήτηση, να επιφέρουν εξορθολογισμό στη χρήση και να μειώσουν τη δαπάνη για απεικονιστικές εξετάσεις, θα είχαν προβεί έγκαιρα με μεθοδικότητα και προγραμματισμό, σε συγκεκριμένες και με στόχευση ενέργειες.

Οι παραλείψεις και οι κίνδυνοι
Σύμφωνα με την ΕΛΛΟΚ, υπάρχει μία σειρά μέτρων τα οποία έπρεπε να έχουν ληφθεί προκειμένου να αντιμετωπιστεί η προκλητή ζήτηση την οποία διαπιστώνει ο ΕΟΠΥΥ αλλά και να επιτρέψουν την απρόσκοπτη πρόσβαση των ασθενών στις απεικονιστικές εξετάσεις. Πρόκειται για τα εξής:

– Το υπουργείο Υγείας και ο ΕΟΠΥΥ θα έπρεπε από καιρό να έχει ξεκινήσει την εφαρμογή των Διαγνωστικών και Θεραπευτικών πρωτοκόλλων.

– Θα είχαν φροντίσει να λειτουργεί σύμφωνα με τις δυνατότητές του ο εξοπλισμός στις δημόσιες δομές, ο οποίος σήμερα υπολειτουργεί. Θα μπορούσαν πχ να έχουν παρατείνει το ωράριο λειτουργίας.

– Θα είχαν αντικαταστήσει τον υφιστάμενο παλαιό εξοπλισμό με νέο σύγχρονης τεχνολογίας, καλύπτοντας μεγαλύτερο μέρος των αναγκών.

Επιπλέον, με το νέο σύστημα των περιορισμών που εισάγει ο ΕΟΠΥΥ, η ΕΛΛΟΚ τονίζει πως εκτίθενται οι ασθενείς σε μία σειρά κινδύνων, για τους οποίους δεν λαμβάνεται καμία μέριμνα. Συγκεκριμένα:

– Δεν υπάρχει διάκριση του επείγοντος περιστατικού, από εκείνα που μπορούν να προγραμματιστούν αρκετά νωρίτερα, με ό,τι κίνδυνο αυτό συνεπάγεται για τη ζωή των ασθενών.

– Επιβαρύνονται οικονομικά οι ασθενείς, καθώς με το νέο μέτρο δε θα περιοριστεί η συνολική δαπάνη, αλλά μόνο η δημόσια δαπάνη, που αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ. Είναι αυτονόητο, ότι όταν θα κλείνουν τα μηνιαία πλαφόν, όσοι ασθενείς χρειάζονται να υποβληθούν σε απεικονιστική εξέταση θα το κάνουν με δική τους δαπάνη.

– Δεν υπάρχει διαφανής διαδικασία με την οποία μπορούν να γνωρίζουν οι ασθενείς, μέσω μίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας, τόσο τη δυνατότητα να πραγματοποιηθούν ραντεβού σε πραγματικό χρόνο, όσο και την πληρότητα των διαγνωστικών κέντρων. Με την ισχύουσα διάταξη, το κάθε διαγνωστικό κέντρο θα μπορεί να εφαρμόζει την πολιτική του κατά το δοκούν, γεγονός που θα οδηγήσει στην εμφάνιση κερδοσκοπικών φαινομένων. Μάλιστα, τονίζει η ΕΛΛΟΚ πως στο παρελθόν υπήρξε έντονο το ίδιο φαινόμενο όταν είχαν τεθεί τα όρια στις ιατρικές επισκέψεις των συμβεβλημένων ιατρών.

– Μειώνεται ο αριθμός των ασθενών που θα μπορούν να επιλέξουν τα διαγνωστικά κέντρα με τον πλέον σύγχρονο εξοπλισμό και καλύτερες διαγνωστικές δυνατότητες, τα οποία προσφέρουν σαφώς υψηλότερου επιπέδου υπηρεσίες και μειώνουν την έκθεση σε ακτινοβολία, σε σχέση με αυτά που διαθέτουν παλαιότερο ή ανασκευασμένο εξοπλισμό.

– Δημιουργούνται συνθήκες που οδηγούν στην διεύρυνση των ανισοτήτων μεταξύ των ληπτών υπηρεσιών υγείας, καθώς συνδέεται τη διενέργεια αναγκαίων ιατρικών πράξεων σε καθορισμένο χρόνο, με την οικονομική δυνατότητα των πολιτών να τις πραγματοποιήσουν.

– Λειτουργεί ως αντικίνητρο για την πραγματοποίηση επενδύσεων σε νέες τεχνολογίες και ανάπτυξης του υγιούς ανταγωνισμού των διαγνωστικών κέντρων, καθώς δεν αναγνωρίζεται η αξία της ποιότητας και δεν επιβραβεύεται η παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου προς τους ασθενείς.