Ασφυξία επικρατεί στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης μετά τις δραματικές εξελίξεις που αφορούν την υπόθεση δωροδοκίας που πρόσφατα αποκαλύφθηκε και είχε ως αποτέλεσμα αυτό να μείνει χωρίς πλοηγούς. Ο λιμενάρχης τέθηκε σε διαθεσιμότητα, ενώ σε καθεστώς αυτοδίκαιης αργίας τέθηκαν και οι έξι πλοηγοί της Πλοηγικής Υπηρεσίας Θεσσαλονίκης με τους εξαγωγείς να είναι σε απόγνωση.
Έκκληση για την «εδώ και τώρα» ενίσχυση του αριθμού των πλοηγών στο λιμάνι Θεσσαλονίκης που είναι απολύτως απαραίτητοι για την εύρυθμη λειτουργία του λιμένα ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες του απηύθυνε με επιστολή του στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννη Πλακιωτάκη ο ΣΕΒΕ-Σύνδεσμος Εξαγωγέων.
Όπως αναφέρει ο ΣΕΒΕ στην επιστολή του, «η έλλειψη πλοηγών στο λιμάνι Θεσσαλονίκης, οι οποίοι ούτως ή άλλως ήταν πολύ περιορισμένοι, μετά και τις τελευταίες εξελίξεις, έχει λάβει δραματικές διαστάσεις με επιπτώσεις στην κίνηση πλοίων και στην αντίστοιχη εξυπηρέτηση του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου.
Η άμεση αντίδραση του Υπουργείου με την εξεύρεση προσωρινής λύσης με αποσπάσεις στο λιμάνι Θεσσαλονίκης πλοηγών από άλλα λιμάνια προφανώς ήταν ιδιαίτερα θετική και έδωσαν μια ανάσα, αλλά δεν εξυπηρετούν την κατάσταση σε μόνιμη βάση.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην προσπάθεια της Βόρειας Ελλάδας, και δη της Θεσσαλονίκης, να εδραιωθεί ως οικονομικό σταυροδρόμι στην ανατολική Μεσόγειο. Ιδιαίτερα δε μετά την ιδιωτικοποίησή του, έχει δημιουργηθεί υψηλή προσδοκία σε όλη την επιχειρηματική κοινότητα για την αξιοποίηση και αναβάθμισή του προς όφελος της τοπικής και εθνικής οικονομίας και απασχόλησης.
Παρόλα αυτά όμως με αντικίνητρα όπως το ζήτημα των πλοηγών η σημαντική προσπάθεια που καταβάλλεται το τελευταίο διάστημα από τη νέα Διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ να αποκαταστήσει και να αυξήσει την αξιοπιστία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και να προσελκύσει νέες διεθνείς ναυτιλιακές γραμμές, κάθε άλλο παρά διευκολύνεται.
Είναι κατανοητό ότι το έργο των πλοηγών είναι σημαντικό και υπεύθυνο και σχετίζεται άμεσα με την ασφάλεια πλοίων, ανθρώπων και εμπορευμάτων. Ίσως τα τελευταία γεγονότα είναι μία καλή αφορμή για την επανεξέταση του όλου συστήματος για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τα ελληνικά λιμάνια γενικότερα ώστε να ληφθούν όλα εκείνα τα μέτρα που θα κριθούν αναγκαία για την καλύτερη δυνατή, αξιόπιστη, ασφαλέστερη, χωρίς καθυστερήσεις και με ανταγωνιστικούς οικονομικούς όρους πλοήγηση των πλοίων».
Σε διαθεσιμότητα…
Στο μεταξύ, σε αυτεπάγγελτη διαθεσιμότητα τέθηκε με απόφαση του Αρχηγού του Λιμενικού Σώματος ο λιμενάρχης Θεσσαλονίκης, ο οποίος κατηγορείται ότι συμμετείχε μαζί με άλλα 17 άτομα στην υπόθεση διαφθοράς στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης που αφορά στις μίζες που ζητούνταν από τα πλοία προκειμένου να εξυπηρετηθούν κατά προτεραιότητα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και μάλιστα με τη χρήση περισσότερων ρυμουλκών σκαφών απ’ όσα ήταν αναγκαία για τον ελλιμενισμό τους.
Σε βάρος του λιμενάρχη έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για παράβαση άρθρων του ποινικού κώδικα και του νόμου 4557/2018, που αφορούν την πρόληψη και καταστολή νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές ενέργειες.
Επίσης, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης έθεσε σε καθεστώς αυτοδίκαιης αργίας και τους έξι πλοηγούς της Πλοηγικής Υπηρεσίας Θεσσαλονίκης σε βάρος των οποίων έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για τις κακουργηματικές πράξεις της «εγκληματικής οργάνωσης» και της «εκβίασης κατ’ επάγγελμα και κατ’ εξακολούθηση από κοινού» της «νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές πράξεις» (ξέπλυμα βρόμικου χρήματος) και της «δωροληψίας υπαλλήλου κατ’ επάγγελμα και κατ’ εξακολούθηση».
Με την ίδια απόφαση του υπουργού ανεστάλη επίσης η άσκηση των καθηκόντων του αρχιπλοηγού του Πλοηγικού Σταθμού Πειραιά μετά την ποινική δίωξη σε βάρος του δίωξη για παράβαση του άρθρου 169 του Ποινικού Κώδικα, από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά που αφορά την κατηγορία της απείθειας.
Οι 18 κατηγορούμενοι για την εν λόγω υπόθεση θα βρεθούν ενώπιον της Α’ ειδικής ανακρίτριας το Σάββατο (05/10) και την Κυριακή (06/10). Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και ιδιοκτήτες εταιρειών ρυμουλκών.