Την επίσπευση των εργασιών στον Τύμβο Καστά ανακοίνωσε από την Αμφίπολη η Λ. Μενδώνη παρουσία του Απ. Τζιτζικώστα

Την επίσπευση των χρονοδιαγραμμάτων ολοκλήρωσης των εργασιών στον Τύμβο Καστά, στην Αμφίπολη Σερρών, ανακοίνωσε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, η οποία επισκέφθηκε σήμερα, Σάββατο, τον αρχαιολογικό χώρο μαζί με τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα.

Όπως είπε η υπουργός στόχος είναι από τις αρχές του 2022 ο αρχαιολογικός χώρος να μπορεί να είναι επισκέψιμος για ειδικές ομάδες κοινού, ώστε 5-6 επισκέπτες ανά ομάδες να επισκέπτονται το ταφικό μνημείο.

Η κυρία Μενδώνη τόνισε ακόμη ότι στις 17 Δεκεμβρίου εγκρίθηκε ομόφωνα από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) η μελέτη για την αποκατάσταση του ταφικού μνημείου και του περιβόλου, ενώ δήλωσε πως η πρώτη φάση μπορεί να ολοκληρωθεί 6 μήνες νωρίτερα από ό,τι προβλέπει το χρονοδιάγραμμα, δηλαδή τον Ιούνιο του 2021, αντί για το 2022.
Σε ερώτηση για το πότε θα είναι επισκέψιμο το ταφικό μνημείο για το ευρύ κοινό η υπουργός Πολιτισμού απάντησε ότι χρειάζεται να γίνουν πολλά πράγματα ακόμα και σε επιστημονικό επίπεδο. Μάλιστα υπενθύμισε ότι μεσολάβησαν 20 χρόνια από τη στιγμή που ανακαλύφθηκαν η μεγάλη τούμπα και ο τάφος του Φιλίππου από τον Μανώλη Ανδρόνικο στη Βεργίνα μέχρι να αποδοθούν στο κοινό.

«Ζω για την ημέρα που θα μεταφερθεί στον Τύμβο Καστά το Λιοντάρι της Αμφίπολης», είπε από την πλευρά του ο κ. Τζιτζικώστας και η κυρία Μενδώνη του απάντησε, «θα γίνει και αυτό». Όπως η ίδια εξήγησε πρέπει πρώτα να γίνουν και να εγκριθούν οι σχετικές μελέτες για τη μεταφορά του. «Αυτά όλα θα γίνουν τη στιγμή που πρέπει να γίνουν και όταν έχει ολοκληρωθεί η ουσιαστική επιστημονική αντιμετώπιση του θέματος», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Όπως, επίσης, τονίστηκε στη σημερινή σύσκεψη, μέσα σε δύο εβδομάδες ολοκληρώθηκε η μεταφορά στον Τύμβο Καστά 330 αρχιτεκτονικών μελών (μεγάλα κομμάτια μαρμάρου) τα οποία ήταν στοιβαγμένα εκεί όπου βρίσκεται το Λιοντάρι της Αμφίπολης και τα οποία, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, ανήκουν στον περίβολο του ταφικού μνημείου όπου και θα επανατοποθετηθούν. Είναι η μαζικότερη μεταφορά αρχιτεκτονικών μελών στην Ελλάδα είπε ο αρχιτέκτονας Μιχάλης Λεφαντζής, ο οποίος έδειξε στην υπουργό και στον περιφερειάρχη τα 330 κομμάτια τα οποία μπορούν να καλύψουν περίβολο μήκους περίπου 115 μέτρων!
Προς το παρόν έχουν τοποθετηθεί το ένα δίπλα στο άλλο στο έδαφος, σαν κομμάτια ενός παζλ και ακολουθεί η μελέτη και η τεκμηρίωση τους, ώστε να γίνει και η επιλογή ποιο ταιριάζει με ποιο για να στηθεί ξανά ο περίβολος.

Σχετικά με τα οστά που είχαν βρεθεί στο ταφικό μνημείο η υπουργός είπε ότι το θέμα αυτό σταμάτησε ξαφνικά, οι υπηρεσίες δεν της έδωσαν καμιά επαρκή εξήγηση και θα διερευνηθεί η δυνατότητα εξέτασής τους από κάποιο Πανεπιστήμιο. Για τα επιστήλια με ζωγραφιές είπε ότι βρίσκονται στο μουσείο και πολύ σύντομα οι συντηρητές θα ολοκληρώσουν τη δουλειά τους.

Απ. Τζιτζικώστας: Να συνεχιστούν οι ανασκαφές και στην ευρύτερη περιοχή

Την ικανοποίησή του διότι, όπως είπε, η η Λ. Μενδώνη επισκέφθηκε τρεις φορές τον Τύμβο Καστά εξέφρασε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, ο οποίος σημείωσε πως αν έδειχνε το ίδιο ενδιαφέρον και η προηγούμενη κυβέρνηση, σήμερα το μνημείο θα ήταν επισκέψιμο από το 2014. Επίσης τόνισε την ανάγκη να γίνει όσο ο δυνατό συντομότερα επισκέψιμο το ταφικό μνημείο. «Αυτό που ζητάω είναι να τηρηθούν και να επισπευθούν τα χρονοδιαγράμματα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Τζιτζικώστας και η υπουργός απάντησε: «Τηρούνται και θα επισπευθούν, γιατί πριν δεν ετηρείτο τίποτε».

Ο περιφερειάρχης ζήτησε να συνεχιστούν οι ανασκαφές όχι μόνο στον Τύμβο Καστά, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή, και η υπουργός ανέφερε ότι θα γίνει και για αυτό θα έχει συνάντηση με τον πρύτανη του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) Νίκο Παπαϊωάννου το επόμενο διάστημα.

Ακόμη, ο κ. Τζιτζικώστας ανακοίνωσε ότι τις πρώτες μέρες του Ιανουαρίου θα γίνει σύσκεψη στην αντιπεριφέρεια Σερρών, με τη συμμετοχή των αρμόδιων Υπουργείων, για να ξεκινήσουν άμεσα και να ολοκληρωθούν τα απαραίτητα έργα υποδομών στην περιοχή του Τύμβου Καστά, όπως είναι η αντιπλημμυρική προστασία και θωράκιση, καθώς και η σύνδεσή της με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο.